• BIST 10225.48
  • Altın 4329.027
  • Dolar 40.2214
  • Euro 46.9403
  • İstanbul 24 °C
  • Diyarbakır 28 °C
  • Ankara 24 °C
  • İzmir 26 °C
  • Berlin 19 °C

Nevruz, Kemalizm ve din

Ahmet Altan-

Kemalizmin en büyük ve en korkunç zaferi, dindarların damarına milliyetçilik zehrini enjekte etmek oldu.

İki büyük kazanç sağladı böylece.

Birincisi, tasavvufta billurlaşmış olan sevecenliği, hoşgörüyü, “yaratılanı yaratandan ötürü sevme” yeteneğini içselleştiren bir din anlayışının ortak bir kültür zemini oluşturmasını ve bu ortak kültür çerçevesinde bir “hakkaniyet” mücadelesine girişebilme gücüne ulaşmasını engelleyerek kendini “tekleştirmeyi” becerdi.

İkincisi de, sürekli olarak ezdiği, horladığı dindarları, her istediğinde milliyetçilik dizginleriyle durdurup denetlemeyi ve kendi amaçları için kullanmayı başardı.

Dindarları Kemalistleştirdi.

Dindarları dinleyin, anlattıkları mesellere, söyledikleri hadislere kulak verin, hep “hoşgörüden, şefkatten, merhametten, adaletten” söz ettiklerini göreceksiniz.

Peygamberinin “veda hutbesinde” kavmiyetçiliği lanetlediği bir dinin mensuplarının kendilerine İslam’ın geçmişinden bir milliyetçilik hikâyesi çıkarmalarının pek kolay olmayacağını zaten görürsünüz.

Ama aynı dindarların “ameline” baktığınızda, karşınıza milliyetçiliğin o çirkin hoyratlığı çıkar.

Bu ülkenin dindarlarını “Türk-İslam” sentezine inandırmış bir sistem var karşımızda.

Sosyalizm karşısında “nasyonal sosyalizm” neyse, İslam’ın karşısında “Türk-İslam” sentezi de odur bence.

Elbette bu konuları benden çok daha iyi bilen insanlar var bu ülkede, sıradan bir mümin bile bunları benden iyi bilir ama bizim dindarların “milliyetçilik-din” ilişkisini kalabalıklar önünde konuşmaktan ne yazık ki ödleri patlar.

Tek tek konuştuğunuzda İslam’ı bilen her dindar size “dinde milliyetçiliğe yer olmadığını” söyler ama bunu yüksek sesle gündeme getirmez.

Böylece bu ülkenin “demokrasiye, eşitliğe, özgürlüğe” ulaşması iki kanattan birden kesilmiştir, ne Kemalizm’den varabilirsiniz oraya, ne de dindar muhafazakârlardan varabilirsiniz.

Muhafazakârların bir cila olarak kullandıkları dinin altında, o dindarlığı kavruklaştıran milliyetçilik zehri akar.

Kemalistlerle muhafazakâr dindarlar arasında aslında “ideolojik” bir kavga, ideolojik bir anlaşmazlık yoktur, bir iktidar savaşıdır yaşadıkları.

Namaz kılan milliyetçilerle, dans eden milliyetçilerin, “sarayın iktidarını” kim alacak kavgasını izleriz biz.

Hepsi aynıdır.

Hepsi milliyetçidir.

Birinin Batılılığı, öbürünün dindarlığı sadece görünüştedir, ikisi de aynı milliyetçilik ağacının iki farklı dalıdır sadece.

Bakın, on yıldır bu ülkeyi “dindar” bir hükümet yönetiyor, neredeyse son üç yıldır memleketin “rakipsiz” iktidarı bu dindar insanlardır, peki, Kemalistlerin milliyetçiliğinden farklı bir milliyetçilik anlayışı görünüyor mu ortada?

Yooo.

Aynı hoyratlık, aynı nobranlık, aynı “benden olmayan benim düşmanımdır” anlayışı.

Şu “dindar” hükümetin devr-i iktidarında yaşananlara bir bakın.

Sadece şu son iki gündür yaşanan Nevroz olayları bile neyle karşı karşıya olduğumuzu gösterir.

Kürtlerin gösterilerini yasakladılar, meydanlara çıkan Kürtlere saldırdılar, Ahmet Türk’ü hırpalayıp hastanelik ettiler.

Ne işe yaradı?

Gösteriler gene yapıldı, sadece vahşet ve şiddet arttı sokaklarda.

Genç Kürt çocuklarının nefreti biraz daha bilendi, Kemalist’iyle, muhafazakârıyla, dindarıyla Türklerin yakalandığı milliyetçilik hastalığının Kürtler arasında da Kürt milliyetçiliği olarak biraz daha kökleşmesine yardım etti.

Kürtler karşısında Kemalist basınla muhafazakâr basın arasında hiç bir fark olmadığına böyle olaylarda zaten rahatça tanıklık edebiliyorsunuz.

Başbakan Erdoğan ve AKP, bir ara bu milliyetçilik barikatını aşacak, dindarların ruhundaki Kemalizm’i temizleyecek, tarihimiz ve geleceğimiz açısından muhteşem bir adımı atacak gibi davrandılar ama sonra özlerindeki Kemalizm’e ve milliyetçiliğe geri döndüler.

Üstelik gerçek bir dindarın bu milliyetçilikten utanması gerektiğini bile bilmiyorlar, bir matahmış gibi bununla övünüyorlar.

Bunca dindarımız, bunca din âlimimiz var, biri çıksın da bize bir dindarın nasıl milliyetçi olabileceğini anlatsın, Veda Hutbesi’ni bizim anlayabileceğimiz gibi bir yorumlasın.

Bizim “modernler” dinden ve dindardan korkarlar.

Dinden korkacak bir şey yok.

Tehlike, dindarların gerçekten dindar olmaması, o dindar kisvenin altında milliyetçi bir bedenin bulunması, asıl büyük tehlike din değil milliyetçiliktir çünkü.

Neticede, dindarı da, moderni de, Sünni’si de, Alevi’si de, Türk’ü de, Kürt’ü de Kemalist olan bir ülkede yaşıyoruz, hepsi de “sadece kendi benzerlerinin” başta olacağı bir iktidarı hayal ediyor, hepsi de kendine benzemeyene düşmanlık besliyor, hepsi de “tek adam” anlayışına tapınıyor, hepsi de kendi ırkını bir damga gibi alnına vuruyor.

Hepsi de Kemalizm bağımlısı.

Bir gün bu zehirden kurtulabilirler mi?

Bu zehrin kendilerini yok edeceğini kavrayabilirlerse, belki...

  • Yorumlar 8
  • Facebook Yorumları
    UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış
    ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
    • mehmet demir21 Mart 2012 Çarşamba 10:36ahmet altanın atıp tutmaları

      dinder bihaber ahmet altan her fırsatta dindarları milliyetçilikle suçluyor. kendiisine diyoruz ki; cesaretin varsa sosyal medyaya çıkar fikirlerini orta savunursun. gazete köşesinden yaz ve kaç olmaz. kendine güveniyorsan canlı ortamlarda tartışırsın bunu. seninkisi çamur at izi kalsın türünden ahmet bey..

      Yanıtla (0) (0)
    • ahmet ömer21 Mart 2012 Çarşamba 11:42haklısın

      ahmet altan bey A'dan Z'ye haklı.dindarların dini gitmiş darı kalmış. bilmeyenlere açıklayayım;dar kürtçede odun demek.yani dindarların geneli dünyaya tapmış milliyetçilik şarapından içmiş sarhoş ve basiretsiz hale geldi.lafım Allahın istediği şekilde amel eden dindarlara tabii ki değil.

      Yanıtla (0) (0)
    • Vatandaş21 Mart 2012 Çarşamba 21:59Çok İlginç

      Çok ilginç şeyler yazıyorsunuz ama ne anlatıyorsunuz orası muğlak.
      Bir Kemalist tutturmşsunuz orası ayrı acizlik , bu coğrafyaya kimler geldi , bölmeye karıştırmaya siz ilk değilsiniz ama bölemeyeceksiniz , maalesef sürekli laf soktuğunuz bu millet son dakkada olsa atıyor size golünü sayın
      Sir mü desem , Uncle mı desem , salommu desem.

      Yanıtla (0) (0)
    • zeki uyanık21 Mart 2012 Çarşamba 22:18malesef doğru söylüyorsun

      evet gerçekten de dindarların 1990-1996 yıllarında kemalistlerin kürtlere baktığı gibi bakmaya başladılar. yaptığı refomları kürtlere verilmiş bir nimet olarak gördüler oysa verilenler kürtlerin hakkıydı. ve daha pek çok verilmeyen hakları vardı. milliyetçilik kürt'de de olsa Türk'te de olsa barbarlıktır.

      Yanıtla (0) (0)
    • Mahmut21 Mart 2012 Çarşamba 22:58onurlu

      Dindarım demeye utanır hale geldik,,,,

      Yanıtla (0) (0)
    • mehmet ekici22 Mart 2012 Perşembe 18:22örnek adam.adam gibi aadam

      söylemek isteyipte söyleyemediklerimi,çok güzel söylüyorsunuz.ağzınıza sağlık.yüreğinize sağlık.kaleminize sağlık.

      Yanıtla (0) (0)
    • Atilla23 Mart 2012 Cuma 11:17Ahmet Altan

      Ahmet Altan, senin kalitene, bilgine görgüne, aklına fikrine diyecek şey bulamıyorum. İşin gücün "şakşakcılık". Mustafa Kemal Atatürk' ün zerresini bile kanımızdan aklımızdan silmeye ne senin, ne akp hükumetinin, ne de senin gibi insancıkların gücü yetmez ! Muhtac olduğumuz kudretin damarlarımızdaki asil kanda olduğunu biliyoruz. Unutturamazsınız !

      Yanıtla (0) (1)
    • Yüksekovalı23 Mart 2012 Cuma 20:50mehmet demir E CEVABEN

      MEHMET, AHMET ALTAN'IN YAZISINI BEĞENMEMİŞ OLABİLİRSİN AMA GERÇEKLER ACIDIR ŞU ANDA DİNİ KULLANARAK BAŞIMIZA KAKMIŞ İKTİDAR NE KADAR DİNDAR ACABA? İSLAM DİNİNDE MİLLİYETÇİLİK YOKTUR ÜMMET ANLAYIŞI VARDIR SEN NE DİYORSUN
      "dinder bihaber ahmet altan her fırsatta dindarları milliyetçilikle suçluyor."
      TÜRKİYE DE DİNDAR GÖRÜNEN VAR DİNDAR YOK

      "kendiisine diyoruz ki; cesaretin varsa sosyal medyaya çıkar fikirlerini orta savunursun."

      YORUM YAZDIĞIN S

      Yanıtla (0) (0)
Yazarın Diğer Yazıları
ÖNE ÇIKANLAR
Tüm Hakları Saklıdır © 2009 İlke Haber | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0532 261 34 89